Gratis trafikk : Bruk unike titler på ditt nettsted! – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Gratis trafikk : Bruk unike titler på ditt nettsted!

Lurer du på hva du kan gjøre med ditt nettsted for å få mer gratis trafikk? "Alle" vet at optimalisering for søkemotorer gjerne fører til mer trafikk, men ikke alle vet alt om søkemotor optimalisering. Hva med titlene på nettstedet?
 

Vel, det er vel egentlig ingen som vet alt. Jeg antar at selv Googles egne folk ikke vet alt om dette faget, rett og slett fordi jeg vet (antar sterkt) at eksempelvis Google, MSN og Sesam er programmert til å behandle tilgjengelig informasjon forskjellig. (Ditt nettsted gir dem informasjon som de tolker ulikt.)

Det finnes enkelte ting du kan gjøre på ditt nettsted som vil fungere godt for å "klatre" i søkeresultatene på Google, men vil kunne føre til ingen eller negativ endring i søkeresultatene på MSN – eller motsatt. Jeg antar at dette er grunnen til at det finnes så mange selvmotsigelser i dette faget…  Vel, nok om det.

Hva er side tittel? ("page title")

En sides tittel finner du i HTML koden. Øverst i HTML koden er det et <head> som forteller din nettleser (og eks. Google) at det kommer informasjon som ikke skal vises i nettleseren, men som er viktig for din nettleser og søkemotorene. Dette området kalles for HTML kodens "hode". Selve "hodet" avsluttes med en </head>.

I mellom disse to start- og sluttkodene er det gjerne mye informasjon, men leter du litt vil du forhåpentligvis finne en linje som sier:

<title>Din tittel står her</title>  – og det er denne koden jeg  i denne omgang refererer til.

Hvorfor er det viktig med unike titler på din nettside?

La meg si det slik: Søkemotorene kjemper om å kunne tilby de mest relevante søkeresultatene til sine kunder. {josquote}Det er en mengde faktorer både on-site og off-site som forteller søkemotorene hvor relevant din nettside er i forhold til et spesifikt søk, og <title> er en av de faktorene som jeg personlig har testet til å bety mye{/josquote}.

Brad Fallon (Søkemotor optimaliserings fagmann og en av mennene bak "StomperNet") sier også at <title> betyr mye, og sier at han ved å optimalisere <title> for en av sine nettsider har hoppet fra plass 2 og 3 til 1. plass i Google på en av hans viktigste søkefraser.

Ved å ha ulike titler på ulike sider på ditt nettsted, forteller du søkemotorene at ditt nettsted har forskjellig innhold på forskjellige sider. I tillegg optimaliseres hvér enkelt nettside for de søkefrasene som blir med i tittelen.  

Ved dynamisk nettløsning

Ved bruk av dynamiske nettløsninger (der innholdet lagres i en database og nettsidene blir dynamisk bygget opp av serveren ved forespørsel) anbefales ofte at hovedoverskriften også blir med i tittelen. (Slik vi gjør det på Estrategi.no.)

Det finnes mange dynamiske nettløsninger, og heldigvis genererer de fleste av disse unike titler til hvér artikkel eller til hvert produkt (i nettbutikker). Eksempler på slike dynamiske nettløsninger som allerede har implementert unike sidetitler er: osCommerce, Zen-Cart, Mambo, Joomla og EZ publish.

Mulig løsning der unik <title> mangler i dynamiske løsninger
Det finnes dessverre fremdeles i dag dynamiske nettløsninger som gir like tittelfelt uavhengig av hvor man er på nettstedet. En løsning på dette kan være at man endrer nettstedets utseendemal (template) til å gjengi sidens overskrift også mellom <title> og </title>.   – Det har jeg gjort med hell på en nettløsning jeg har laget, og det fungerte meget bra


Dette er én faktor av svært mange faktorer du kan endre på ditt nettsted for å forbedre ditt nettsteds rangering i søkemotorene. {josquote}Det positive ved endring av <title> er at resultatet ofte kommer svært raskt.{/josquote} – Flere ganger kan man oppleve å gjøre en enkel endring i <title>, vente til søkemotoren har søkt gjennom nettsiden en gang til – og vips ser man resultatet.

Dette er også en av de minst tidkrevende endringene man vanligvis kan gjøre, og som kan gi svært stor vinning.

Har du noen tanker, spørsmål, erfaringer eller idéer om dette? – Skriv det som en kommentar under artikkelen!

Lykke til videre med ditt webprosjekt!

admin