Forretningsplan : konkret tiltak for din suksess – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Forretningsplan : konkret tiltak for din suksess

Driver du i dag, eller tenker du å starte med ehandel? – Rett på sak: Du trenger en plan for hvordan du skal oppnå suksess, ellers kan det være vanskelig for deg å leve det gode livet. Lag en forretningsplan; Ikke gå i fellen med å unnlate å lage en.
 

Skillet mellom suksess og fiasko ligger i dine valg. Suksess vil kunne gi deg økonomisk uavhengighet; tid til familien, ingen harselerende sjef, en heftig bil eller noe annet du ønsker deg. Fiasko kan gi deg enormt mye jobb, men fryktlig lite penger…

Hvis du skal ha en fin plen må du gjøre en hel del operasjoner, spesielt hvis det er en helt ubearbeidet hage der du vil ha plen: Rydde vekk gamle vekster. Harve jorden. Ta vekk gammel torv. Jevne ut jorden og mange flere operasjoner. Det er tungt arbeid, og tar som regel mye mer tid enn først antatt…   –

Hva er din forretningsidé? – Skriv den ned, og bruk gjerne litt tid på det. Beskriv deretter hvordan du tenker deg å gå frem for å lykkes med denne idéen. Hva er trusler, og hva er muligheter? Hva kreves for å lykkes med idéen?

Gjennom dette lager du en plan, der hensikten er å gi deg oversikten over hva som kreves av deg, og når. Samt, og dette er viktig, en god forretningsplan vil kunne hjelpe deg til å fokusere rett – og ta gode valg.

Jeg har en plan

{josquote}"Jeg har en plan" sa Egon Olsen i Olsen-banden (filmene). Det førte ikke til suksess for ham, men vi som driver med elektronisk handel bør ha en plan.{/josquote} – En plan som har til hensikt å hjelpe oss å holde fokus og ta kloke valg. Kan du per i dag svare på følgende spørsmål?:

  • Hvordan skal jeg tjene penger?
  • Hva må til for at jeg skal tjene penger?
  • Når vil jeg få det første overskuddet?
  • Hva forutsier jeg om fremtiden (for min forretning)?
  • Hvor mye penger trenger jeg for å klare å starte opp
  • + mange flere spørsmål…

Nesten samtlige gründere (entreprenører) jeg har snakket med har hatt tøffe økonomiske perioder, spesielt i oppstartsfasen. Det tar typisk lengre tid enn antatt før pengene kommer inn, og man har regninger som skal betales. Har du opplevd det noen gang?

I tillegg har vi "nettgründere" en tendens til å ha mange idéer, men lite gjennomføringsevne. Ved å lage en forretningsplan gjør vi det enklere for oss selv å tenke konkret, handle konkret – og å få konkrete resultater.

Igjen: Skillet mellom din suksess og din fiasko ligger i dine valg. Det er svært vanskelig å ta et godt valg når man ikke har oversikt. Ved å utarbeide en plan for forretningen din vil du ha et fundament å stå på når valgene kommer.

Hvordan lager du så en forretningsplan?

En forretningsplan kan være avansert, eller svært enkel. I hovedsak er det et "arbeidsdokument" der du skriver inn hva du skal jobbe med, hvilke mål du vil ha, når målene skal være oppnådd og gjerne en mengde med detaljer (kort omtalt).

OBS: {josquote}Hensikten er ikke å bruke mange "fine" ord og vendinger, men å ha et dokument som du forstår og som gir deg den "ryggdekningen" du trenger for å tjene penger{/josquote}.

Her er en link til en mal du kan benytte deg av : Innovasjon Norges mal for forretningsplan (Word dokument)  (Ikke alle spørsmålene i denne er relevante for deg, så da kan du bare hoppe over det.)

Jeg anbefaler deg i det minste å se kjapt på malen og svare på noen av spørsmålene i tankene dine. I tillegg anbefaler jeg deg å se på handlingsplanen, og sette deg noen datoer for når du skal ha unnagjort noen konkrete oppgaver.

Ha en god vår og sommer med konkrete tanker, konkrete handlinger og konkrete og positive resultater!

(Har du en kommentar, en historie eller en anbefaling til oss andre? – Skriv den i kommentarfeltet under)

admin