Forretningsidé: innholds-meglere
På engelsk finnes det flere selskaper du kan gå til for å kjøpe fiks ferdig løpende innhold til din portal eller nettsted. Er norsk et for lite språk?
Tekst: Reimar Vetne Driver du et engelskspråklig nettsted, kan du i dag velge å kjøpe ferdig innhold til dine sider som et alternativ til å produsere alt selv. Enten du driver en portal, nettmagasin eller nettbutikk (hvor du trenger litt mer dynamisk innhold i form av nyheter eller matnyttige artikler), så kan du gå til innholds-meglere og få det du trenger. Sidene dine vil alltid være oppdatert med nytt stoff, og gi dine brukere en grunn til å komme hyppigere tilbake til deg. Aktører i bransjen er bl.a.: Screaming Media og iSyndicate er de to største aktørene i bransjen, som hver tilbyr stoff fra tusenvis av medier. Prisene ligger gjerne fra noen tusen kroner i måneden og oppover, alt etter hvor mye og hvor skreddersydd stoff du skal ha. Innholdet blir da "ditt", og vil ligge på dine sider. Ønsker du å slippe helt gratis fra det, lar det seg også gjøre, men da har du mindre å velge blant, du mottar bare overskriften, og leserne forsvinner ut fra dine sider og over til mediet som produserte det for å lese resten av artikkelen. Innholds-meglerne tar gjerne 30% av pengene du betaler for stoffet, og sender resten videre til de som produserer og selger innholdet. Med i prisen du betaler er en ferdig teknologisk publiseringsløsning, slik at du bare legger inn en liten kode på dine sider og får stoffet med den form og utsende som du ønsker. I Norge har vi ikke noen slike innholds-meglere. De færreste større medier i Norge ser ut til å ville selge innhold – man tilbyr det kun i sine egne produkter (nettsider). Og markedet på både selger (innholdsprodusent) og kjøper siden (portaler, nettbutikker o.a. som trenger dynamisk innhold) er kanskje for liten til å gi de store inntektsmulighetene for en megler. Men idéen er herved servert.
|