Epost-reklame og impulskjøp
Flere og flere bedrifter sender ut nyhetsbrev og produkttilbud til kunder via epost. Et firma prøvde å legge en handle-funksjon rett i eposten.
Det er e-marketing magasinet ClickZ som forteller historien om smykke-nettbutikken Ice.com. Ice.com har brukt epost-markedsføring over lengre tid, og hadde bygd opp en database over frivillige epost-abonnenter på hele 700.000, primært gjennom å lokke med konkurranser og gevinster.
I en epost-utsending til 100.000 navn i databasen besluttet de å prøve å legge en handle-funksjon rett i eposten, slik at mottaker slapp å gå innom websiten for å gjennomføre transaksjonen. Eposten promoterte to produkter, en gull-ørering med diamant og safir, og et armbånd i sølv. Rabatt og gratis frakt ble gitt for å sukre tilbudet og utløse en del impulskjøp.
Halvparten av mottakerne fikk så en html-epost med “Kjøp nå” knapp og mulighet til å fullføre transaksjonen i eposten, mens den andre halvpart måtte klikke til nettstedet først. Begge hadde en klikkbar firmalogo som ledet til hjemmesiden for de som måtte ønske det.
Pinny Gniwisch, markedssjef i Ice.com, var først skeptisk til om dette ville virke. Han tvilte på at noen ville fullføre en handel uten å gå innom nettstedet først. Tvilen viste seg å være ubegrunnet. Responsen i eposten med handle-funksjon viste seg å være 6,5 ganger så høy som i den hvor man ble tvunget innom nettstedet først – en helt eksepsjonell økning! For de brukerne som mottok handle-i-eposten mailen men valgte å klikke seg til nettstedet først, var salgsraten også der høyere. 2,3 ganger så mange som kom til nettstedet via handle-direkte eposten gjennomførte en handel enn de som kom dit fra den tradisjonelle eposten uten handle-direkte-i-eposten muligheten.
Har du ikke prøvd å legge en handle-funksjon rett i dine epost-utsendinger før, så er det altså vel verdt et forsøk.
Hvis du bruker EasyEdit er dette veldig enkelt å teste ut.