Annonser som ikke bygger merkevare – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Annonser som ikke bygger merkevare

En god internett-annonse har effekt både overfor de 0,3% av leserne som klikker (direkte respons) og de som ikke gjør det (merkevarebygging). Mange annonser utformes med null effekt overfor de 99,7%.

Tekst: Reimar Vetne

Det er relativt liten plass tilgjengelig innenfor rammen av en bannerannonse eller board. Mange reklamemakere med bakgrunn fra print får klaustrofobi på nettet og prøver kreative løsninger for å få sagt et omfattende budskap.

En nokså utbredt løsning er å fortelle et budskap frase for frase over flere animation frames (bilde for bilde). Problemet er at svært få tar seg tid til å se på annonsen så lenge at de får med seg hele budskapet. De fleste kaster bare et kjapt blikk på annonsen og haster videre.

Firmanavn eller logo er ofte ikke synlig under hele animasjonen, om i det hele tatt.

En bedre løsning

For å få bygget kjennskap og merkevare overfor det store publikum som ikke klikker på annonsen eller ser på den i lengre tid og får med seg hele budskapet, er det viktig at logo/firmanavn og gjerne et stikkord eller ord er synlig til enhver tid.

Og det beste er å bruke kreativiteten til å fortelle hovedpoenget ditt med noen få ord – nok til at leseren med et kjapt blikk forstår hva dere driver med og hvilke fordeler han vil få som deres kunde. Da får du full effekt for annonsekronene – overfor alle leserne.

Denne annonsøren ønsket å være anonym overfor de 99,7% som ikke klikker. 
 

Bra. Denne annonsøren driver god langsiktig merkevarebygging også overfor de som ikke umiddelbart klikker.

Det var en stund veldig populært med lure-annonser som ser ut som Windows-knapper, feilmeldinger e.l, og noen har ennå ikke forstått at de er avlegs. Man kan nok skvise litt flere kjappe klikk ut av annonsene på den måten, men man kaster bort muligheten til god merkevarebygging overfor alle de som ikke klikker. Ja, mange vil si at du bygger et negativt eller useriøst omdømme på denne måten.

Nok en annonsør som vil være anonym for de aller fleste leserne.

Et omtekkelig budskap som er interessant hvis man først får med seg alt sammen, men det gjør de færreste. Kun en liten andel av leserne får med seg hvem annonsøren er.

admin