7 tips for å optimalisere nettbutikken din
Nettstedet er for mange av dine kunder hoveddøren inn i butikken, og den viktigste bidragsyter til din merkevare identitet i disses sinn. Sørg for å unngå disse sju vanlige nettbutikk-feilene. |
Tekst: Reimar Vetne 1. Kronglete navigasjon Mange utformer tungvinne eller uoversiktlige navigeringsløsninger på sidene. Prøv heller å la kunden komme fram til ønsket informasjon på så få klikk som mulig, og gi henne hele tiden en oversikt over hvor hun er i nettstedet. Brukervennlighets-tester er en ypperlig ting. Du kan enten la profesjonelle byråer gjennomføre slike tester, eller ta kontakt med en masse familiemedlemmer og venner og sette dem foran PCen med nettbutikken din. Be dem finne fram til et par ulike produkter, og bestille disse, og observer hvordan de beveger seg rundt på nettstedet. 2. Inkosistent design Hvis du forsøker å bygge et merkevare, er manglende konsistens mellom websidene og brosjyrer, annonser og brevark og andre medier fatalt. Fonter, bilder, farger, logo og tekster må være konsistent mellom de ulike mediene. Så legg papir-materiellet ditt ved siden av skjermen, og sammenlign innholdet ord for ord og bilde for bilde. Nettsidene må gi brukeren det samme budskap og atmosfære som dine annonser eller brosjyrer gir. 3. Få trafikk-skapende aktiviteter Kundene kommer ikke løpende til ditt nettsted av seg selv, du må aktivt promotere tjenesten din i øst og vest. Jobb med å få presseomtale, linker til ditt nettsted på portaler og temanettsteder, annonser på nettet og offline, osv. 4. Manglende tilbud Når du først har fått leseren inn på dine sider, må du sørge for å gi henne et forståelig og godt tilbud på førstesiden. Altfor mange nettbutikker er overlesset av tekst, og krever at kunden blar seg fram flere sider før man får et skarve tilbud. "Hva selger man her?" skal være besvart av førstesiden din i løpet av et par sekunder. 5. Utilstrekkelig informasjon Ikke overveld leseren med informasjon i det man kommer inn døren. Men ha tonnevis med produktdata klart når leseren først skulle etterspørre det. Altfor mange nettbutikker går glipp av salg fordi sidene ikke inneholder dybdeinformasjon som de som trenger mye produktinformasjon for å ta en beslutning kan finne fram til. 6. Sjeldne oppdateringer Mange jobber med nettbutikken sin i skippertak. Man jobber intenst en kort periode, og lar så sidene ligge urørt lenge. Informasjonen blir utdatert. Foreldete sider innbyr ikke til tillit, gjenbesøk eller salg. Lag en rutine på nye oppdateringer hver uke (eller hver dag for de flinkeste). Bytt ut testimonier. Skift ut og trekk fram nye produkter på forsiden – selv om du har tilbudt produktene i lang tid. Lag en "dagens tips" seksjon. Bruk fantasien, og gi brukerne en grunn til å komme tilbake regelmessig. 7. Gal person i førersetet La markedspersonell og salgspersonell være ansvarlig for utformingen av nettstedet, ikke teknikerne. Et nettsted som starter dialogen med kunden med valgmuligheten "Html-versjon" kontra "Flash-versjon" i stedet for f.eks. "Forbruker-versjon" kontra "Forhandler-versjon" har bommet.
|