Vær opptatt av kunden, ikke deg selv
Jeg tør nesten ikke bruke denne overskriften, for jeg er redd du skal hoppe av lasset og ikke gidde å lese videre. Dette er jo blitt en klisje – å være kundefokusert.
{mosimage}Jeg tør nesten ikke skrive setningen over, for jeg er redd du skal hoppe av lasset og ikke gidde å lese videre. Dette er jo blitt en klisje – å være kundefokusert. ‘Alle’ snakker om kundefokus disse dager.
Men sannheten er at nettstedene til norske bedrifter er blant de minst kundefokuserte og mest selvopptatte du kan finne. I stedet for å syde over av fordeler leseren får ved å lese disse nettsidene, og ved å bli kunde av firmaet, så gjør de feil som
- slenger opp firmanavn og produktnavn som overskrifter (i stedet for å begynne med hva de kan hjelpe kunden med)
- kaster bort leserens tid med tomme ord som “Velkommen til vårt nettsted, håper du liker hva vi har laget på disse sidene, som vi har tenkt å oppdatere jevnlig framover” (hva så? fortell heller hva jeg tjener på å lese disse sidene, og bli kunde av dere)
- har en stor “Om oss” seksjon (firmaet, ikke kunden, er i sentrum)
- mange nyheter om firmaet som er totalt meningsløse og uinteressante for lesere som ikke er kunder ennå (og som ikke har en søster eller onkel som jobber i firmaet)
Det meste dreier seg om oss, oss, oss – altså bedriften bak nettstedet. Det er offentlig selv-digging. Hvorfor kunden bør bry seg – hvilke fordeler kunden får ved å engasjere seg med dette firmaet – kommer i bakleksa.
Hvis du skal snakke om deg selv, snakk om de unike fordeler du tilbyr
På engelsk har vi forkortelsen USP – Unique Selling Proposition. Når du først må snakke om deg selv, som du må på et aller annet tidspunkt (men altså ikke for tidlig), så pek på de unike fordeler kunden får hos deg men ikke kan få andre steder.
Er produktene dine bedre? Hvordan? Har du bedre service? Mer skreddersydd løsning? Raskere leveranse pga. standardløsning? Andre leveranseformer enn konkurrentene? Lavere pris enn konkurrentene? Er du den lille lokale bedriften som tar opp konkurransen med de store nasjonale gigatene ved at du forstår ditt lokalmiljø bedre? Eller har du synergieffekter du kan gi videre til kunden ved at du er stor og nasjonal?
Tenk gjennom alle grunnene til at kunden bør velge akkurat deg – den eller de unike fordeler bare du tilbyr – så når tiden er inne for å snakke om ditt firma i salgsteksten, så kan du fokusere på fordelene kunden får.