Det er ett sted din kundegruppe er, og det er i Google. Nær sagt alle går til Google når de har et problem, søker en løsning eller søker et produkt. Det være seg om “kjedsomhet” er problemet, eller om det er et faktisk problem de har.
Forbes slår fast at 93% av all online aktivitet starter i en søkemotor, og av dem er Google den største. Det er der – i Google – at din målgruppe befinner seg. Men det kan være vanskelig å komme opp som et av forslagene i Google når din målgruppe søker etter det du tilbyr dem. For det er mange konkurrenter. Både direkte konkurrenter, bloggere og andre som roper etter oppmerksomhet.
Hva om du kunne få tak i dine kunder der? Hva om din hjemmeside eller nettbutikk hadde blitt “anbefalt av Google”? (For det er det vanlige brukere opplever at Google gjør.)
Ja, da hadde du nok fått flere betalende kunder…
For å lykkes med det trenger du rett kunnskap, nok tid og gjerne en anelse markedsføringsevne. Derfor velger mange firma å leie inn en ekstern SEO rådgiver som kan påskynde prosessen og hjelpe dem til å lykkes.
Uavhengig av om du selger til privatpersoner eller bedrifter så går din målgruppe til Google for å få svar på sine spørsmål. Folk er på forskjellige steder i kjøpsreisen sin. Noen lurer fremdeles på hvilket problem de egentlig har, mens andre vet både hvilket problem de har og hvilke løsning de ser for seg.
I samtlige tilfeller er kunden først i Google, og hvis ditt nettsted ikke er representert i toppen der så mister du mange potensielle kunder…
Søkemotoroptimalisering, eller SEO som det forkortes til, er prosessen som gjøres for å plassere ditt nettsted i toppen av Google på konkrete søkefraser. Dette krever oppdatert kunnskap, erfaring med hva som fungerer godt i ulike markeder, og forståelse av hva som skal til for å åpne folks øyne for et produkt eller tjeneste.
Som i all markedsføring handler det om å tiltrekke seg motiverte kunder. Denne gangen fra Google. For det er slått fast at folk som kommer via organisk søk (ikke-betalt) og inn på ditt nettsted har høyere kjøpsprosent enn andre. Altså er de lettere å selge til. Og det er salg du ønsker deg.
Både små, mellomstore og store bedrifter bør øke sin online synlighet og ha en tilstedeværelse der. Det gjelder både hvis du har planer om å starte en ny virksomhet, eller du ønsker mer vekst for din eksisterende virksomhet.
Dessverre utvikler internett seg i en rasende fart, og det som fungerte før for å skaffe seg kunder kan ha motsatt effekt i dag. Derfor trenger du tilgang til en faglig oppdatert SEO rådgiver som kan hjelpe deg steg for steg på veien til suksess. Det er dyrt og ofte unødvendig å ha ansatt en slik person, men det kan være en kjempegod idé å leie inn en konsulent som er spesialisert på søkemotoroptimalisering.
Dessverre har jeg flere ganger opplevd at en “SEO rådgiver” i praksis er en selger. De er kun ute etter sitt eget beste, det vil si å sende faktura og få betalt, og ikke ute etter kundenes eget beste. Vær derfor nøye ved valg av en rådgiver.
Det holder heller ikke bare at rådgiveren kan rangere sider høyt i Google… Vedkommende bør også kunne en god del om digital markedsføring og det å skrive selgende tekster. Mange av de flinkeste SEO rådgiverne kan også en del om webutvikling og bruker mye tid på å holde seg faglig oppdatert. Derfor bør du også sjekke om de er lidenskaplige, og ikke bare gjør det for å gjøre en jobb.
I tillegg til SEO bør et SEO byrå også kunne hjelpe med andre tjenester. Det gjør at det er lettere å få god avkastning på investeringen du gjør i både søkemotoroptimalisering og andre markedsføringsaktiviteter. Blant annet bør de kunne gi råd om bruk av sosiale medier, hvordan du kan få bedre resultater og rett og slett konkrete forslag til endringer på din nettside. Det kan være alt fra hvordan å bruke remarketing på Google Ads og Facebook til å maksiere effekten av søkemotoroptimalisering, til andre ting et markedsføringsbyrå bør kunne.
Det er veldig bra å kunne gjøre mye med nettstedet sitt selv. Men de aller aller fleste har ikke nok kunnskap om søkemotoroptimalisering til å faktisk gjøre en kjempegod jobb selv. Faktisk er det litt farlig å bare ha litt kunnskap…
SEO-tjenester bringer webtrafikk til nettstedet ditt. Hvis kunnskapen din om SEO-tjenester er utilstrekkelig, er det mye bedre å leie inn en ekstern SEO konsulent som kan gjøre en førsteklasses innsats. I starten koster det mer, men når en virkelig god SEO rådgiver har fått jobbet med nettstedet ditt så vil det begynne å betale seg selv og mer til.
Første ting først: Kjenn dine mål.
Vær tydelig på dine mål. SEO dekker et stort område. Ønsker du å tiltrekke flere besøkende til nettstedet ditt? Må disse besøkende konverteres til salg?, eller vil du helst ha henvendelser? Hvilke kunder vil du helst ha, og hvilke vil du aller helst ikke ha?
Dette er viktig å vite, og hvis du tar kontakt med meg vil jeg hjelpe deg ved å stille deg noen spørsmål. Svarene på spørsmålene vil hjelpe både deg og meg i å kjenne dine ønsker bedre, og dermed kunne hjelpe deg best mulig.
Det viktigste er at du forventer deg resultater. Men de kommer (som oftest ikke) den første uken. Først må det gjøres SEO analyse og andre typer undersøkelser, før det lages en tiltaksplan. det er først når den planen settes ut i livet at du vil se resultatene komme.
Du bør også vite at Google hele tiden fornyer seg Det kalles algoritme oppdatering, og de har gjerne 1-2 hver måned. Dette påvirker hvordan ditt og andres nettsteder rangeres, og det kan kreve ekstra tiltak. En god SEO rådgiver plukker opp hva som skjer, og gir deg tilbakemelding fortløpende. Derfor er de fleste engasjement av løpende karakter.
SEO-rådgiveren din bør også hjelpe deg med å bestemme deg for tiltakene/ SEO-aktivitetene for nettstedet ditt. Ofte vil han eller hun også gjennomføre dem for deg.
Deler av denne bloggposten har tidligere vært publisert på Responspartner.no som er mitt nettsted.
Gjennom Responspartner AS leverer jeg SEO tjenester nasjonalt og internasjonalt. Har du lyst på en uforpliktende samtale om hvordan jeg kan hjelpe deg å lykkes med synlighet i Google så kontakt meg her: Preben Sangvik
Gratulerer, du har brukt mye tid på å bygge en hjemmeside, blogg eller nettbutikk – og er klar for å tjene penger. Men du mangler trafikk. Så hva gjør du? Hvordan får du trafikken du sårt trenger? -Her er 3 tips til gratis trafikk.
Flere av metodene kan du finne beskrevet i mer detaljer her på Estrategi.no. Du kan også få hjelp til digital markedføring av oss i Responspartner. – men nå er det på tide med en oppfriskning av tre metoder:
Begynn å skrive artikler og sende dem til artikkeldatabaser, i Norge finnes det flere. (Se denne artiklen om artikkel markedsføring, med liste nederst i artikkelen over norske artikkeldatabaser ) Dersom du går etter engelskspråklig trafikk – bruk Ezine articles.
Bruk søkefrasene godt i tittelen og artikkelen ellers, men uten å drive med «keyword stuffing”. Dersom det er viktig for deg å bli funnet på frasen «røkt kjøtt», bruk den frasen både i overskriften og flere ganger i teksten. – Men ikke overbruk den.
I slike artikler er det normalt å ha en «bio» som forteller om deg som forfatter. Sørg for at denne er iøynefallende og har et «call to action». Dét betyr at du gir leseren en klar grunn til å klikke på dine linker.
Du kan også legge inn linker i slike artikler til ditt nettsted, og det vil hjelpe deg med din SEO. Hvis du lurer på hvorfor du bør gjøre det, så kan du lese: Hvorfor trenger jeg SEO for hjemmesiden min? Der kan du få litt innblikk i hva søkemotoroptimalisering kan gjøre for deg.
Tips : Du kan bruke Google Alerts til å holde oversikt over dine artikler. Husk at hvem som helst kan benytte artiklen du har skrevet, og det kan være greit for deg å vite hvor den er benyttet… Spesielt dersom du ser at noen med en godt rangert hjemmeside benytter dine artikler ofte, da kan du jo samarbeide mer med dem.
Jeg vet om flere som bruker forum aktivt i sin markedsføring, og de lykkes. Det handler ikke om å spamme forum, men å være til stede og synlig:
Søk etter forum i din nisje og bli med de forumene som virker mest interessante mtp. potensiell kundegruppe. (Gå til Google og søk etter “forum + din nisje”.
Vær aktiv, og tilfør verdi: Svar på spørsmål, gi tilbakemelding og bli nyttig i disse forumene. Sørg for å legge link til din hjemmeside i signaturen din. De fleste forum tillatter linking til egne hjemmesider, men vær veldig varsom med å legge inn affiliate linker. (Estrategi.no tillater linker til egne hjemmesider i signaturer)
Over tid bygger du opp troverdighet og «ekspertstatus», og folk vil begynne å se på deg Folk vil bygge opp et forhold med deg, ser at du vet hva du snakker om, og besøker nettstedet ditt. (Link til din best konverterende / selgende side.)
Fordelen med pressemeldinger fremfor artikler er at de kan være mer selvskrytende og selgende. En artikkel skal helst være nogenlunde objektiv, selv om den indirekte kan anbefale ditt produkt.
Men en pressemelding skal være selgende, selvskrytende og gjerne spisset. Du er friere til å skrive slik du vil, og presentere fordelene med ditt produkt eller din tjeneste. I stedet for å sende pressemeldingen til aviser og media, kan du sende dem til ulike nettsider som ønsker å motta pressemeldinger (bl.a. Estrategi.no).
Det finnes også en del gode anledninger til å sende pressemeldinger: Nye større kontrakter, nye løsninger eller funksjoner på eksisterende løsninger, nye tjenester osv. Det finnes nesten alltid en grunn til å sende en pressemelding.
I pressemeldingen kan du (bør du) skrive link til din hjemmeside, og gjerne med søkefrase din i linken.
Hvér gang du poster en ny post eller tråd på Estrategi-forumet, så vil du få link inn til din hjemmeside. Jobber du innen markedsføing og salg på internett vil du kunne få økt oppmerksomhet ved å være aktiv på forumet her.
I tillegg tar vi gjerne imot artikler som er aktuelle tema. Se på hva vi har lagt inn før, og send oss artikler for gjennomsyn. Kvalitetsartikler som er aktuelle for brukerne legges vi gjerne ut, med en «bio» om deg og det du driver med.
Vi har også lansert muligheten for å legge ut pressemeldinger her på Estrategi.no. Bruk den 🙂
Mvh Preben
9 av 10 av dine kunder orienterer seg på Internett når de
leter etter dine produkter. Er du synlig på de søkefrasene som er viktigst for
deg? – og hvordan får du det til?