Innføring i CRM – del 1
Hørt om "Customer Relationship Management" men ikke helt sikker på hva det er? Få en innføring her i vår 3-artikkel serie. |
Tekst: Reimar Vetne Dette er en megatrend. Før den industrielle revolusjon levde de fleste bedrifter av personlige en-til-en forhold til sine kunder (individuell markedsføring) og en-til-en produksjon. De var håndtverkere og leverte skreddersydde produkter til hver enkelt kunde. Og de husket hvilke ønsker og behov kunden hadde (som skomakeren som hadde en kopi av fotsålen til hver kunde liggende i butikken). Med den industrielle periode kom masseproduksjonen og massemedia. Fabrikker lagde en mengde ensartede produkter, og reklamebyråene utformet markedsføring som gav det samme budskap til alle tilhørere. Vi vil fortsatt ha masseprodusenter og massemedia i lang tid framover, men i vår informasjons-tidsalder er pendelen nå ved å snu. Og morgendagens vinnere vil være de som best klarer "masse-individualisering": personlige skreddersydde produkter laget på ordre (i stedet for masseproduksjon til lager) mottatt gjennom individuell dialog med kunden. Eksempler Lønnsomheten i relasjonsmarkedsføring er derfor årsaken til at PC-leverandøren Dell vokser mye raskere enn Compaq, og at Levis har begynt å skreddersydde olabukser sydd på bestilling over internett. Derfor vokser bokhandelen Amazon på internett i rekordfart fordi den ser hva du tidligere har kjøpt og gir deg råd om hva du sannsynligvis også vil like å lese denne gang, og hva andre som har kjøpt de samme bøkene har likt. Elementene i relasjonsmarkedsføring For bare ti år siden var en-til-en markedsføring umulig pga. før høye EDB-kostnader. I dag er det blitt mulig pga. ITs følgende tre evner:
Dette er ikke bare en forlengelse av direkte markedsføring og databasemarkedsføring, hvor fokus (akkurat som ved bruk av massemedia) er på et spesielt produkt eller et spesielt behov hos kunden som skal fylles. Man produserer et produkt og prøver å finne så mange interesserte kunder som mulig. Relasjonsmarkedsføring derimot fokuserer på den enkelte kunde, og prøver å selge så mange produkter som mulig (fylle så mange behov som mulig) hos denne. For masse-markedsføreren er dialog med kunden bare nyttig i den grad feedbacken er representativ for det markedet som skal nås, ved å finjustere produktet og markedsføringen. For relasjonsmarkedsføreren derimot er dialog med kunden hele basisen for omsetning. Fem nødvendige funksjoner For at en bedrift skal gå over fra tradisjonell massemarkedsføring til relasjonsmarkedsføring, er følgende funksjoner nødvendig i bedriften.
Hva har dette med internett å gjøre? Internett er dialogmediet par excellense. Ved siden av telefonen er det intet medium som gir så rike muligheter for en interaktiv dialog med kunden, og kostnaden ved å lagre informasjonen i en database til neste gang er svært lav, siden informasjonen allerede er digital. Stikkordene er derfor: opprett måter å finne ut nøyaktig hva kunden ønsker, lagre informasjonen fra gang til gang, og produsere og levere produktet etter kundens personlige ønsker.
|