Hvordan tjene penger med et epost-nyhetsbrev – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvordan tjene penger med et epost-nyhetsbrev

Her er siste artikkelen i serien: Tre måter å tjene penger på med et nyhetsbrev.

 


1. Promotere egne produkter

Den sikreste måten å få inntekter gjennom å sende ut epost er å promotere egne produkter.

• Produkter leserne kan bestille på websidene dine

Her forteller du om produktnyheter, promoterer nye og gamle produkter eller gir tidsbegrensede kampanjetilbud på utvalgte produkter. Mange firmaer får en mangedobling av nettsalg når de begynner med et nyhetsbrev og promoterte egne produkter innimellom utsending av gratis nyttestoff.

Regler for god annonsetekst-utforming gjelder her som i andre media: Vær så uformell i språkbruken som målgruppen din vil tillate (husk at epost i seg selv er et veldig uformelt medium), vær personlig og henvend deg i “jeg” og “du” form til leseren. En epost er fra en person til en annen, ikke fra en bedrift til en annen bedrift (bedrifter skriver ikke epost!). Fokuser på nytten ved bruk av produktet mer enn produktegenskapene. Fortell historier med fornøyde kunder. Osv.

• Produkter leserne kan kjøpe i en butikk

En velbrukt slager fra andre medier er å sende ut et tidsbegrenset “rabatt-bevis” i ny og ne. La kunden printe ut nyhetsbrevet, ta det med seg i butikken og få et visst beløp i prisavslag ved et kjøp med eller uten minstepris. Det funket på meg her om dagen. En kupong dukket opp i en epost med tilbud om en gratis protein-bar hvis jeg kom innom helsekostbutikken her hvor jeg bor (jeg hadde meldt meg på epost-nyhetsbrevet sist jeg var i butikken). Jeg printet ut tre eksemplarer av kupongen, tok med meg mine to gutter, og vi fikk hver vår gratis proteinsnack. Helt gratis. Og mens jeg allerede var i butikken, la jeg igjen en del penger i form av varekjøp…

Ved å sende ut tilbud om gratis-gaver til dine epost-abonnenter, vil du selgsagt oppleve at enkelte kunder kommer å tar gaven og går igjen uten å kjøpe noe. Vær lykkelig på deres vegne – at du kan gjøre noen glad. Og legg merke til at statistikk sett kom du ganske lønnsomt ut av gavmildgeten – kasseapparatet gikk sannsynligvis ekstra varmt den dagen.

2. Drive trafikk til nettstedet

Mange av dere leser denne artikkelen fordi dere ble tipset om den via Estrategis epost-nyhetsbrev.

Et par korte avsnitt i en epost forteller om nytt stoff som er lagt ut på websidene, og så linker du direkte til sida hvor de finner stoffet du nevnte. Det virker hver gang. Trafikken spretter opp når epostene går ut.

For mange er dette den største grunnen til å starte opp et epost-nyhetsbrev: man får sendt ut regelmessige påminnelser til abonnentene om at nettstedet finnes og hvilket innhold som er lagt ut siden sist. De fleste av oss har en bookmark-liste lenger enn et vondt år, og vi klarer ikke å huske alle de gode nettstedene vi hadde lyst å gå tilbake til. Med et nyhetsbrev har du som nettsted-innehaver initiativet og får gitt leserne dine en betimelig påminnelse om å ta en tur og besøke deg.

3. Selge annonseplass

Epost-nyhetsbrev er et veldig godt annonsemedium med høy oppmerksomhet hos leseren. Det er ikke unormalt med antall klikk mange ganger høyere enn tilsvarende antall visninger av en bannerannonse på en webside.

Det er ennå få annonse-nettverk i Norge som selger epost-annonser, så du må belage deg på å gjøre salgsjobben selv. En god måte å finne fram til potensielle annonsører på er å lese tidsskrift og nettsteder med samme tema og målgruppe som du har, og så ta kontakt med annonsører med et tilbud om annonsering også hos deg. Henvis til annonsene de har kjørt andre steder, og forklar hvordan det vil ta seg ut i ditt epost-nyhetsbrev. De færreste norske annonsører har hørt om annonsering i epost-nyhetsbrev (“er ikke det spam?”), så du må regne med å drive noe voksenopplæring av markedet.

En variant av dette er å promotere såkalte affiliate-produkter, det vil si å sende trafikk til nettsteder som gir provisjon av salget som du skaffer dem. Det største affiliate-nettverket i Norge er Tradedoubler , mens for engelsk-språklige nettsteder har du et hav av affiliateprogram som du kan promotere og tjene penger på. To av de mest kjente er nok CJ og Clickbank.

Reimar