Hei, Gjest!

Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Hvordan er den ULTIMATE nettbutikk?

#1
Vi er mange, og vi har mange meninger. Jeg er ikke ute etter "den eneste rette løsningen", men få vite hvilke løsninger DU mener MÅ være inkludert i den beste nettbutikken.



Pek gjerne på nettbutikker og løsninger som har det du liker :-)



Så her kan dere kjøre på Yngve, Rune, Reimar, Johannes +++





Til info: Jeg tenker nå på katalogløsninger... B)



OG jeg tenker på: Hvis vi skulle bygget den ultimate nettbutikkløsningen, hva skulle den inneholdt?
 Svar
#2
Jeg skrev for en stund siden dette innlegget, men vil da påstå det fortsatt gjelder ganske bra.
 Svar
#3
Jeg prøver å samle all info på ett sted. Gir du meg lov til å legge inn kopi av din tekst her Kenneth?



Gode innspill du har der.





Mine kjappe punkter en mandags morgen:



1. "Hvor skal varene sendes" vrs. "Registrer deg"

Ellers så vil jeg slå et slag for å ikke kalle det "Registrér deg" - for stort sett liker vi ikke å registrere oss. MEN vi er glade i å kjøpe...



Så når en kunde har kommet seg gjennom vareutvelgelsen, så er tiden inne for "Fortell oss hvor du vil ha varene tilsendt".



See? - Det er mye mer trivelig å fortelle deg hvor jeg vil ha varene tilsendt, enn å "registrere meg". - Det har kun med ordlyd å gjøre, og jeg sitter faktisk ikke på en test ennå som viser hva som fungerer best, men jeg er rimelig sikker på at "Hvor skal varene sendes?" oppfattes bedre enn "Registrer deg". Wink





2. "Hvordan vil du betale?" vrs. "Velg betalingsmetode"

I en vanlig butikk hadde folk opplevd meg uhøflig hvis jeg hadde (som selger) bare sagt "Velg betalingsmetode". Så hvis jeg ønsker å beholde en god tone i butikken, hvorfor ikke spørre kunden "Hvordan vil du betale?"



(Gjelder selvfølgelig kun hvis du har mer enn én betalingsmetode. )





3. Logisk oppdeling

I tillegg liker jeg personlig logisk oppdelte kategorier, og hvis en vare burde ligge i 2 kategorier, så la den for all del ligge i begge... :cheer:





4. Søkemuligheter

Søkemuligheter er veldig viktige! Faktisk tar jeg meg i å bruke søkemulighetene mer og mer.





5. Fraktberegner

Ha fraktberegner som jeg kan bruke før jeg er i sluttkjøpsprosessen. Jeg liker å ha peiling på ca fraktpris før jeg klikker på "Sjekk ut" eller tilsvarende knapp.





6. "Send meg varene" vrs. "Sjekk ut"

Jeg har lenge hatt lyst på et annet ord enn "Sjekk ut". Dette er jo en dårlig oversettelse av engelsk som har hengt seg fast i oss, men hva skal vi kalle det? Vi sier jo ikke "check out" på norsk...



Hva med å kalle det "Send meg varene", og deretter dukker "Hvor skal varene sendes?" opp ?





Dine kommentarer og idéer mottas med takk :woohoo:
 Svar
#4
Brukervennlighet er vel det som er alfa og omega i en nettbutikk. Jeg holder på å sette opp en nettbutikk med oscommerce, men selve butikken har blitt nedprioritert den siste tiden, så jeg legger ikke ut linken her enda.



Noe av det jeg har implentert i butikken er:



lightbox for å vise bilder, så man slipper disse klumpete pop up'sene som er standard i osC.



ajaxbuttons på "legg i kurv" knapper, slik at man ikke blir tatt til handlekurven for hver gang man legger noe i kurven. Er ganske sikker på at dette vil føre til flere salg.



Mulighet til å sjekke ut uten å opprette en konto.



Dropshipping modul, for de som evt. driver med dropshipping. Virker på den måten at man kan skrive inn en mottakeradresse på hvert produkt, noe som gjør at vi kan sende produktene direkte til din kunde, istedet for at du først må motta varene, for å redistrubiere dem fra deg (sparer frakt).



Affiliate modul.



Gavekort modul.



+ en del mindre forandringer som mere går på utseende på butikken, og ikke selve funksjonaliteten.
 Svar
#5
Bra artikkel av Kenneth Dreyer og jeg ser at Preben har fyllt på med endel andre viktige punkter også.



Dette punktet er viktig å få utbedret:



"Registrer deg" eller "logg inn"

Ulike statistikker jeg har studert viser at omtrent 50% avbyter kjøpsprosessen år man kommer til det punktet hvor man blir bedt om å logge seg inn eller å registrere seg.



Det kan derfor være bra å skrive som Preben nevner "Hvor skal varene leveres" fremfor å skrive "Registrer deg"



Nevnte tidligere at noen har gjort et forsøk på å betale først, derette angir man hvor varene leveres. (Ingen vil avbryte en kjøpsprosess ETTER at varene er betalt med kort)



Når man etter dette har svart på hvor varene skal leveres, blir det også laget en kundeprofil som ligner på "logg inn", et script sjekker eventuelle dubletter av leveringsadresse før ny profil lagres.



Jeg har ikke fasitsvaret, men vet at 50% frafall ved dette punktet er alvorlig nok til at grep må gjøres.



Er det noen som har flere forslag på denne?



Vedrørende adressefeltet i "hvor skal varene leveres":

Hadde vært bra om man kan angi sitt telefonnummer og klikke på knappen "hent adresse" (hvis ikke funnet, må man angi adresse på vanlig måte)



"A/B split testing"

Den ultimate nettbutikken bør ha en A/B split testing for hvert produkt. Teste to ulike salgstekster og eventuell pris.



"Adwords"

Den ultimate nettbutikk bør kunne generere en "copy & paste" liste med spesifikke url og søkeord for hvert produkt.



Gjerne med maks klikkpris basert på en formel.



Utgangspunkt for formelen kan være:

antall salg (n) av hvert 100 klikk via nettbutikken til produktprospektet ganger avansen på produktet dividert på 100 = maks pris pr. klikk i adWords (CPC)



Altså: (n X avanse) / 100 = CPC



Denne kan sikres forbedres og gjøres mer nøyaktig, kom med forslag.



"Engangstilbud" (One time offer)

Kjent begrep for de fleste affiliates, men en kort forklaring for ordens skyld.



Dersom man klikker på kjøp og deretter går for betaling, kan en mellomside dukke opp med et unikt engangstilbud som er relevant for det man kjøpte. Pristilbudet er svært gunstig og gjelder kun ved dette ene kjøpet.



I nettbutikk forsøker man med å kryss-selge og få til oppsalg ved hjelp av "de som kjøpte dette produkter kjøper ofte disse produktene også" - Har foreløpig ingen klar statistikk på hvor mye dette øker salget.



Idèen er å bruke samme teknikk til å få til et "engangstilbud" ETTER at man har sendt inn første bestilling.



Eksempel:

Jeg kjøper en elektrisk tannbørste og betaler i nettbutikken.

Istedenfor "takk for din bestilling" får jeg følgende tilbud.



Takk for din bestilling av tannbørste, VIKTIG: Du kan nå få 30% rabatt på Col Gates Tannkrem. OBS: Tilbudet gjelder kun i forbindelse med dette kjøpet..



Det var det jeg kom på så langt.



Blir spennende å se hvordan kravspek i forumet vil bli seende ut til slutt....
 Svar
#6
Mange knallgode idêer her ja!



Personlig HATER jeg når IM "guruer" skal drøsse meg ned med massevis av upsales! Og så ser jeg jo at url'en slutter på "/oto2" osv. Så de starter med en dyr oto, og så billigere, og så enda en, og så ENDA EN! Samtidig som du kan få "OTO'en" til akkurat samme pris etter at du har logget inn.



Men det er en god idê med upsells, så lenge de er veldig relevant, men ikke nødvendig for at det du har kjøpt skal ha noen verdi.

Gode tilbud etter et kjøp er jo flott =)



Ekstremt nyttig å vite at "registrer deg" faktisk har SÅ mye å si!

Kanskje man kunne bygget den ut enda mer? Ved å lirke ut detaljene av de besøkende under hele oppholdet. Så alt de trenger å gjøre til slutt er å skrive inn emailen sin? Rett og slett gjøre det så enkelt at de vil være dumme hvis de ikke signer opp.



En annen ting jeg plutselig kom på, er ganske sneaky, men kan fungere knallbra for noen bedrifter...

Scriptet de bruker på flashspillsiden http://kongregate.com

Det som skjer er at hver gang du spiller et spill og er logget på facebook, kommer det opp en liten boks "Preben played Pang pang at kongregate.com©"

Alt man trenger å gjøre er å trykke på confirm, og hele nettverket ditt på facebook ser det.

Så for ting/varer som kanskje er litt morsomme, eller bare ekstremt gode tilbud online kan det bli "Preben kjøpte elektronisk nesehårtrimmer for bare 59kr! - Kun på nosehairz.no"

etter at amn har kjøpt.



Godta? Jaja, det er jo morsomt! I tillegg tror jeg faktisk at den postet AUTOMATISK før. Jeg kunne pluteslig logge inn på FAce og se at jeg hadde spillt noe tull. Temmelig blackhat spør du meg, men det funker sikkert for dem.



Noe som kanskje er enda smartere, og som kan ødelegge hele facebook vil da være å ha en liten popup over den andre igjen, hvor du kan signe opp som affiliate og få 20% provisjon! Tenker meg mange ville være tent på det, og at det ville funket som juling på generelle ting.

Da kan jo en bedrift også selge noe veldig populært de tjener lite på med 25% provisjon, og bygge en kraftig liste på veldig kort tid. I tillegg til at de har en affiliate hær samtidig ;o)



Noen gode idêer til god bruk av Facebook her? Ja, jeg må da si det =P
 Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd
Forfatter
  /  
Siste innlegg
Svar:: 6
Visninger:: 67
06-09-2011, 15:36
Siste innleggPreben O. Sangvik

 
Gå til forum: