Hei, Gjest!

Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 4 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Hva skjer med Google?

Jeg har en webside http://www.paracord.no som har ligget på toppranking på Google i snart 2 år nå, men den siste uken er ikke siden før på 3 eller 4 side på Google når jeg søker på søkeordet som vi har ligget øverst med. Ser det ut av besøkstallet også, at dette har gått veldig ned. Er det noen som kan gi en forklaring på hva dette kan være? På forhånd takk.
 Svar
Google gjennomførte en endring 12. august 2011 som fikk store konsekvenser for den del norske nettsteder utover 2011. Denne oppdateringen kalles "Google Panda".

I denne lå det en del nye momenter, slik som at bounce rate, aktivitet på nettsiden, den jevne kvaliteten på nettstedet, omtale i web 2.0 osv betyr mer.

F.eks vil en høy bounce rate (sprettfrekvens) angi til Google at nettstedet ikke er så relevant til søkeuttrykket som ble brukt som først antatt, og Google vil redusere din rangering på den frasen.

Besøkendes aktivitet på nettstedet betyr mer, og det samme gjør omtale i web 2.0. Jo høyere aktivitet (sidevisninger) og jo mer omtale i web 2.0 (Facebook/ Twitter/ blogger etc) - jo mer aktuelt er nettstedet.

I ditt tilfelle er det vanskelig å sette fingeren på hva som er den egentlige årsaken til de-rangering.

Har du gjort noen endringer på nettstedet i løpet av de siste 3 månedene?

Hva bestod evt endringene av?

Det kan også skyldes en re-indeksering av hjemmesiden. Noen ganger er det ok å ha is i magen, og bare observere hva som skjer i Google. Men dersom det tar mer enn 4 uker er det ok å gjøre endringer på nettstedet, men jeg anbefaler å ikke gjøre mer enn en ting av gangen.

Mvh Preben
 Svar
Hørest fornuftig ut, tror at vi var borte i noe lignende tidligere også, antaglig en re-indeksering av hjemmesiden. Vi har ikke gjort noe store endringer på siden, så det kan ikke være det heller. Så vi får som du sier ha litt isen i magen å se hva som skjer. Takk for svar
 Svar
Har du oversikt over antall indekserte sider i Google? Altså om det har vært flere før, og færre nå - etc?
 Svar
Nei, det har jeg ikke, hvordan finner jeg ut det?
 Svar
Jeg har ingen måte å hente det historisk på, utenom nettsider jeg tracker i systemet vårt.

Men du kan gå til google.no og skrive site:paracord.no for å se hvor mange sider som for øyeblikket er i Googles index. Ved å gjøre dette manuelt noen dager etter hverandre vil du se om antall sider forandrer seg, og om det går opp eller ned. :-)
 Svar

Tråder som kanskje er relaterte til denne...
Tråd
Forfatter
  /  
Siste innlegg
Svar:: 2
Visninger:: 52
18-11-2011, 20:01
Siste innleggmaikl10

Gå til forum: