Epost i varehandelen
Her er et par tips til hvordan butikken på hjørnet kan bruke epost-markedsføring effektivt.
En av de store utfordringene fysiske butikker står overfor i markedsføringen er kundeanonymiteten. Kundene kommer inn i lokalet, velger varene, betaler og går ut igjen – uten at butikken aner hvem de er. Dermed har heller ikke butikken noen mulighet til å kontakte og markedsføre seg overfor disse spesifikt, men er henvist til massemedia-fremstøt overfor hele byens befolkning.
{josquote}Hva kan man gjøre for å få kundene til å identifisere seg, slik at man kan sende ut adresserte reklamebudskap pr. post eller epost?{/josquote}
Spørre direkte
En mulighet er rett og slett å spørre kunden om denne er villig til å oppgi navn og epost-adresse og få tilsendt spesielle tilbud og kampanjer fra tid til annen. Hvis man framhever fordelene kunden vil få, sitter epost-adressen løsere. Er de fleste av kundene dine i ivrig-internettbruker segmentet, har du gode sjanser for at de har en epost-adresse og vil dele den med deg. Gjør det til en rutine at dine ansatte spør alle kunder, og gi dem gjerne et økonomisk incentiv i form av bonus for antall innsamlede adresser.
Kundekort
Bonuskort eller andre plastkort som kunden viser i kassa gir deg mulighet til å koble kjøpsdataene (produktene) med kunden i databasen, og gi deg kundens kjøpshistorikk i tillegg til navn og adresse. Plastkort du utsteder kan brukes til å tilby kundene bonus (f.eks. en fast prosentsats som etterbetales ved årets slutt), tilgang til spesielle produkter eller pristilbud som ikke-medlemmer ikke får, eller bedre service.
Spørreundersøkelse
Mange er villige til å fylle ut et spørreskjema og gi deg en feedback på din virksomhet og sine behov – enten ved å fylle den ut i butikken eller ta den med seg hjem. Å tilby en premie øker oppslutningen om undersøkelsen (lodd i en trekning, en liten gratis gave, et gavekort som gir avslag i prisen ved et kjøp, el.). Nederst på spørreskjemaet spør du da om kunden ønsker å bli satt på en epostliste og motta et nyhetsbrev eller kampanjetilbud fra dere.
Når du først har fått tak i kundenes epost-adresser, bør du ta vare på dem og sørge for å opprettholde tillatelsen de har gitt deg til å markedsføre overfor dem. Kunden kan når som helst trekke denne tillatelsen tilbake og be deg stoppe epost-utsendingene. Nyttige og verdifulle artikler, produktnyheter og priskampanjer slår alltid godt an. En velbrukt slager er å sende ut et tidsbegrenset "rabatt-bevis" i ny og ne som kunden printer ut og tar med seg i butikken og får et visst beløp i prisavslag ved et kjøp med eller uten minstepris. Uten minstrepris vil du overfor enkelte gi bort produkter gratis, men erfaringen er ofte at kundene legger igjen mange penger når du først har fått dem inn i butikken likevel.
Og husk at det ikke er nødvendig å sende ut lik informasjon til alle kunder. Hvis du noen opplysninger om den enkelte, f.eks. fra et spørreskjema eller kjøpshistorikk, kan du utforme ulike budskap til ulike kundegrupper.