Epost: Gi kunden valget! – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Epost: Gi kunden valget!

Send nyttig informasjon ut til kundene dine via epost, men gjør det kun til de som eksplisitt har bedt om å få motta. Her er reglene du bør følge for slike "opt-in" utsendelser.

Tekst: Reimar Vetne

På nettet gjelder det strengere uskrevne regler for utsendelse av reklame og informasion til kunder og prospekter enn i den fysiske verden. Mens man kan dumpe hva man vil i folks postkasser, er det politisk korrekt å kun gjøre det samme online til dem som har bedt om å få noe fra deg.

Den viktigste årsak er sannsynligvis at det ikke koster noe å sende ut tusenvis eller millioner av epost. Hvis næringslivet ikke legger frivillig bånd på seg og kun sender til dem som har bedt om det, vil vi alle oversvømmes av slik ufrivillig epost (kalt "spam").

Her er reglene for "politisk korrekt" opt-in prosedyrer som du må følge hvis du ikke skal bli upopulær blant nettbrukerne.

  • Gjør det enkelt å hoppe av igjen 
    Dette er den første og viktigste regel. Kunder som forsøker å stoppe abonnementet på epost fra deg og ikke finner ut av hvordan man gjør det, har med ett snudd fra en nokså fornøyd kunde til en sur og irritert en. Det er nemlig utrolig irriterende å ikke klare å komme seg ut av slike utsendelser. Man føler seg fanget og lurt. Du kan godt la kunden måtte bruke to-tre klikk på å komme seg ut (slik at ikke noen hopper av i vanvare, eller før de får tenkt seg ordentlig om), men la det aldri være kronglete eller vanskelig å finne ut av. 
     
  • Forklar hvordan man hopper ut i hver eneste epost du sender
    Noen sender bare ut informasjon om hvordan man avslutter abonnementet i den første epost kunden mottar etter å ha meldt seg på. Men den eposten har de fleste kunder rotet bort når det er gått noen måneder og de ønsker å avslutte, så sørg for å ha med en forklaring på hvordan man melder seg av i hver melding du sender ut (aller helst nederst i eposten, da dette er blitt en slags bransje-standard). 
     
  • Forklar et sted på nettstedet at du ikke deler ut kundens epost-adresse eller annen personlig informasjon til tredjepart
    Mange er bekymret for hva som skjer med epost-adressen deres og andre ømfintlige data hos dere. Forklar at dataene er i beste hender og ikke vil bli lekket eller solgt til andre. 
     
  • Ikke spør om mer informasjon enn du trenger
    Noen firmaer forlanger at kundene fyller ut lange spørreskjemaer før de kan få bestilt en vare eller meldt seg på et nyhetsbrev. Det taper firmaene på. Hvis kundene tror du bør om noe som du ikke kan bruke for å tilfredsstille kunden bedre ved en senere anledning, så lar kundene være å dele informasjonen med deg. Resultatet er færre kunder og epost-abonnenenter. 
     
  • Gi øyeblikkelig tilbakemelding
    Både når kunden melder seg på og av epost-utsendingene dine, bør du umiddelbart gi en bekreftelse både i nettleseren og med en epost. 
     
  • Glem såkalt dobbelt opt-in
    En dobbelt opt-in betyr at kunden først må melde seg på dine epost-utsendinger på nettstedet ditt, mottar en epost fra deg og må svare på(bekrefte) innmeldelsen en gang til. Du vil riktignok sitte igjen med en liste av ekstra dedikerte og interesserte lesere, men du må regne med at halvparten av abonnentene dinne faller fra. De fleste regner nemlig med at de har gjort jobben første gang, og at eposten du sender bare en bekreftelse på innmeldingen som de ikke trenger å lese eller svare på. 
     
  • Bare send det kunden har meldt seg på
    Hvis kunden har meldt seg på et månedlig epost-nyhetsbrev, så ikke send ut en epost om sommer-salget du har (putt det heller inn i det månedlige nyhetsbrevet hvis det passer inn der). Hvis kunden har bedt om å bli oppdatert når dere får nye produkter inn, så ikke send ut epost med informasjon eller salgskampanjer på gamle produkter. Hvis du ikke har fortalt på forhånd hva du vil sende ut, står du selvfølgelig friere.

admin