Bannerannonser og merkevarebygging
En svensk undersøkelse viser at online annonsering er velegnet også til merkevarebygging. Her er tallene. |
Tekst: Vibeke Melås, Doubleclick Norge Fokusen hittil innen internett annonsering har i stor grad vært på click-through eller annen responsbasert atferd. Lite oppmerksomhet har vært satt på merkevarerelatert atferd, som er en vanlig måte å måle annonsering i tradisjonelle media. Nå er en undersøkelse gjennomført i Sverige som viser at internett annonsering gir kraftig økning i merkevarekjennskapen hos annonseleserne. CyberQuest gjennomførte to undersøkelser, på oppdrag av DoubleClick Skandinavia. Utgangspunktet var ulike merkevarer i Sverige. Den ene målte hvorvidt man gjenkjente merkevaren etter en online kampanje, mens den andre målte hvorvidt respondentene kunne huske merkevaren uhjulpet. Resultatene kan sees i følgende tabell. Første tallkolonne angir andelen som gjenkjente merkevaren etter kampanjen, og den andre kolonnen hvor mange som husket merkevaren uhjulpet.
Resultatene viser at web annonsering har signifikant merkevarebyggende innflytelse på mottakerne og at dette kan måles. Dette betyr at Internett annonsering ikke bare behøver å bli benyttet til kortsiktig responstrigging, som for eksempel click-through, men inkludere branding relaterte mål i sine kampanjer. Melås jobber i annonsesamkjøringsselskapet Doubleclick.
|